antwerpse ring

Home Forums Algemeen antwerpse ring

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #2375
    Jean Paul Piron
    Deelnemer

    ik ben via de Antwerpse ring tot bij Piet gereden en heb me een bult geschrokken over het wegdek tussen pakweg Wilrijk en Deurne, ribbeltjes of groeven in langsrichting waardoor de motor een wobbelend effect kreeg en ik moeite had rechtdoor te rijden. Heeft iemand hier nog dergelijke ervaring meegemaakt? Volgens wegen en verkeer Vlaanderen is de wegbedekking conform de norm en veelvuldig toegepast in het buitenland en bedoeld om minder lawaai te maken. Wat zou een eventuele verbetering zijn om hierover te rijden? minder bandendruk? ander type banden? Momenteel 16 inch Continental met 1,5 bar bandendruk

    #2376

    Jean Paul,

    Ik zou het melden bij meldpuntwegen.be

    Ik heb nagevraagd bij lokale motor kennissen en die hebben de zelfde ervaring. Het zou het geluid moeten verminderen doordat het oppervlak waar de band met het wegdek contact maakt kleiner wordt. Voor motoren wordt het aangrijpvlak met de weg ook kleiner.

    mvrgr

    Jacques

    #2377
    Jean Paul Piron
    Deelnemer

    ik heb het gemeld bij meldpuntwegen.be en hun antwoord hierna volgend:

    vanwaar mijn conclusie: ik kan dus GERUSTGESTELD verongelukken !

    Beste mijnheer Piron

    Op de Antwerpse Ring werden inderdaad groeven (ribbels) in het wegdek aangebracht. U leest hierover meer op https://wegenenverkeer.be/werken/groeven-wegdek-antwerpse-ring-moeten-zorgen-voor-een-vermindering-van-het-rolgeluid

    We begrijpen uw bezorgdheid hierbij als motorrijder maar kunnen u geruststellen. De groeven op het wegdek langs de Antwerpse ring werden na afloop van de werken gecontroleerd op stroefheid. Na controle voldoet het wegdek hier aan de normen. Hieronder geven wij u nog meer informatie bij de groeven.

    De groeven die we hier plaatsen (NGCS-profiel) bestaan uit fijne groefjes die dicht bij elkaar liggen. Het is een profiel dat in het buitenland, in het bijzonder in de VS en Duitsland, al langer toegepast wordt en waar in die landen ook veel onderzoek naar gedaan werd.

    Die buitenlandse ervaringen hebben ertoe geleid dat ons agentschap in oktober 2015 een proefvak aangelegd heeft op de N44 te Maldegem. Dit wegdek ligt er ondertussen al zes jaar en tot nu toe zijn daar geen klachten of opmerkingen over gekomen van motorrijders of andere weggebruikers. De toepassing op de Ring van Antwerpen is wel de eerste grootschalige toepassing van deze techniek.

    Met vriendelijke groeten
    Lieselotte
    Klantendienst AWV

     

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.